Prehrať video SCA_TORK_Header_image.jpg

Aká je Vaša farba?

Aká je Vaša farba?

Farby ovplyvňujú náladu a správanie u ľudí. A aj napriek tomu, že v reštaurácii záleží na mnohých aspektoch, ktoré ovplyvňujú zážitky hostí – farba je jedným z najdôležitejších. Spoločnosť Tork využila technológiu merania bioelektrickej aktivity mozgu na zistenie reakcií hostí na rôzne farby, aby získala inšpiráciu a nápady v oblasti farieb.

experiement_445x210.jpg

Experiment s farbami v reštaurácii

16 hostí vybavených náhlavnou súpravou na meranie bioelektrickej aktivity mozgu skúsilo 8 prostredí v 8 rôznych farbách. Každé prostredie bolo navrhnuté tak, aby boli všetky súčasti reštaurácie v jednej farbe – steny, podlaha, nábytok aj jedálenský servis. 
 
Pri každom farebnom zážitku sme hostí požiadali, aby ochutnali nápoj a malú makrónku – identické vo všetkých parametroch okrem farby, ktorá bola prispôsobená farbe okolitého prostredia. Pri každom prostredí sme odmerali aktivitu mozgu a tep srdca, a spolu s tým sme zozbierali aj reakcie účastníkov prostredníctvom dotazníka. Všetky údaje z testovania boli analyzované na vytvorenie profilu každej farby.

Hĺbavá zelená

Výsledky bioelektrickej aktivity mozgu poukazujú na revitalizujúce vlastnosti zelenej farby, spojené s regeneračnou hlbokou relaxáciou a zlepšením imunitného systému. Tep srdca v tejto miestnosti sa pohyboval pod priemernými hodnotami. V súlade s tým bola zelená farba charakterizovaná ako uvoľňujúca, pokojná a prívetivá. Bola vnímaná ako vhodná na obed alebo posedenie pri káve s ľuďmi, ktorých dobre poznáme. Prostredie, ktoré pomáha zotaviť sa a vyzdravieť, skôr ako pociťovať vzrušenie, či prežívať romantické chvíle.

Green_445x445.jpg

Šťastná oranžová

Celkovo je oranžová farba vnímaná ako moderná a zábavná, typicky prepojená so šťastnými zážitkami spojenými s deťmi a priateľmi. Na druhej strane môže oranžová budiť dojem farby, ktorá je do určitej miery neromantická, trošku stresujúca a nie luxusná. Výsledky merania bioelektrických aktivít mozgu naznačujú, že oranžová by mohla predstavovať neutrálnejší výber v porovnaní s inými silnejšími farbami, ako je napríklad žltá. Pri oranžovej farbe boli zaznamenané stredné hodnoty pri meraní gamma vĺn, čo ju spája s učením a spracovávaním informácií.

Orange_445x445.jpg

Sofistikovaná čierna

Čierna ja farbou komplexnosti. Bola vnímaná ako luxusná, moderná a sofistikovaná, ale rovnako aj mierne neprívetivá a nudná. Veľmi silne bola vnímaná ako farba vhodná na sofistikované večerné stretnutie alebo večerný drink – príležitosti, keď svoje deti necháte doma. Výsledky meraní bioelektrických aktivít mozgu naznačili vysokú úroveň kreativity a vzrušenia, ale zároveň nižšiu úroveň sústredenia – čím sa stala menej príťažlivou pre prestieranie pri obchodných stretnutiach.

Black_445x445.jpg

Vzrušujúca žltá

Žltá je vzrušujúca a zábavná farba, vhodná pre podnetné prostredie. Výsledky meraní bioelektrických aktivít mozgu naznačili zvýšený stav vzrušenia a vedomého sústredenia, ale v extrémnych prípadoch aj vyššiu úroveň stresu. Zároveň boli pri žltej farbe priemerné a maximálne hodnoty pre srdcovú frekvenciu vysoké. Farba bola vnímaná ako vhodná na raňajky, možno z dôvodu pozdvihnutia nálady a energetickej vzpruhy hneď zrána. Žltá bola najpopulárnejšia pre priestory, ktoré navštívite spolu s deťmi.

Yellow_445x445.jpg

Romantická červená

Červená je výnimočná a vyvoláva silné emócie, nesplýva s davom. Červená farba spôsobila vysoké hodnoty v delta a théta rozsahu vĺn mozgovej aktivity – čo znamená silné emočné prepojenie a vysokú úroveň kreativity. Výsledky srdcovej frekvencie boli tiež vysoké, čo naznačuje stimulujúce prostredie. Možno vás neprekvapí, že červená je silne prepojená s romantikou a večernými drinkami. Červená farba má aj svoju vzrušujúcu a zábavnú stránku.

Red_445x445.jpg

Upokojujúca modrá

Modrá farba naznačila vysoké hodnoty v rozsahu delta vĺn mozgovej aktivity, čo je stav hlbokej relaxácie. Vysoké hodnoty vlnových dĺžok théta zároveň naznačujú kreativitu a vysoké emočné prepojenie. To zodpovedá tomu, že modrá bola označená ako prívetivá, upokojujúca a relaxačná. Modrá bola vnímaná ako vhodná pre prostredia, kde sa stretáva rodina a priatelia na raňajky alebo na kávu, ale nie veľmi vhodná na vytvorenie dojmu luxusnej reštaurácie či na obchodné stretnutia.

Blue_445x445.jpg

Tradičná hnedá

Hnedá farba zaznamenala nízke hodnoty pri väčšine rozsahov vĺn mozgovej aktivity, čo ju zaraďuje medzi neutrálne farby. Výsledky meraní hodnôt rozsahu delta vĺn a srdečnej frekvencie naznačujú, že hnedá môže navodiť stav relaxácie. Hnedá je vnímaná ako tradičná farba, neutrálna a relaxačná. Hnedá nie je pravdepodobne najlepšou farbou na vytvorenie podnetného prostredia, ale bola vnímaná ako dobrá farba pre tradičnejšie prostredie a ako farba, ktorú dokážete ľahko zladiť s ostatnými farbami.

Brown_445x445.jpg

Luxusná biela

Biela farba vynikala a priniesla nízku úroveň vo všetkých rozsahoch vĺn mozgovej aktivity – čo z nej robí neutrálnu farbu a dojem nepopísaného plátna pre hostí. Biela bola zároveň vnímaná ako najvhodnejšia farba na obchodné stretnutia. Farba vytvára dojem luxusu a moderného prostredia, ale dosiahla nízke skóre pri vzrušujúcich emóciách, ako sú zábava 
a nadšenie. Farba vhodná na vytvorenie neutrálneho prostredia, ktoré neodvádza pozornosť od zadaných úloh.
White_445x445.jpg

Prípravy na začiatok experimentu s farbami

Starting off_445x210.jpg


Macarons__445x210.jpg

Makrónky v ôsmich rôznych farbách, ale rovnakej chuti – ponúkané v každom farebnom prostredí experimentu

Teória farieb

„Goethe vytvoril prvú teóriu farieb v roku 1810. Nemáme v úmysle prekonať už existujúcu teóriu, skôr by sme chceli prispieť novými náhľadmi na farby, špecificky zameranými na prostredie reštaurácií,“ hovorí Catherine d’Hubert, manažérka pre sortiment v oblasti stolovania pre Európu v spoločnosti SCA Tork.

Nájdite si svoju farbu!

Výsledky sme previedli do sprievodcu farbami pre vašu reštauráciu